Вітаю на блозі світової літератури

11 клас

11 КЛАС (70 год.)


І. ЛІТЕРАТУРА ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. (40 год.)


ВСТУП (1год.)

Історико-соціальне тло доби. Вплив ідей К. Маркса, Ф. Ніцше, 3. Фройда та інших мислителів на розвиток духовного та культурного життя першої половини XX ст. Формування нових принципів художнього мислення. Елітарна та масова література. Література та ідеологія.


1. ПСИХОЛОГІЧНА ТА ЛІРИЧНА ПРОЗА, ВІРШІ

У ПРОЗІ (2 год.)

Традиції реалізму XIX ст. та їхня взаємодія з новими літературними течіями на початку XX ст.

«Пісня про Буревісника» Максима Горького, або «Легке дихання» І.Буніна, або «Гранатовий браслет» О. Купріна, або «Пісня над Піснями» Шолом-Алейхема (2 год.)

МАКСИМ ГОРЬКИЙ (Олексій Максимович Пєшков) (1868 - 1936).

Трагічні суперечності життєвого і творчого шляху: «буревісник революції», автор «Несвоєчасних думок», «засновник соцреалізму». Вплив ніцшеанських та марксистських ідей на творчість письменника. Жанрове розмаїття творчості, новий тип героя.

«Пісня про Буревісника» - передчуття російських революцій; її вплив на настрої сучасників. Неоромантичні риси, жанрові особливості, алегоричне значення образів, фольклорні традиції.

Теорія літератури. Поняття про неоромантизм, вірш у прозі.

Міжлітературні зв'язки. М. Горький і «філософія життя» Ф. Ніцше.

Міжпредметні зв 'язки. Історія. Російські революції на початку XX ст. Досвід будівництва соціалістичної держави в Росії.

Іван БУНІН (1870 -1953).

Життєвий і творчий шлях як приклад трагічної долі російської творчої інтелігенції, змушеної після революції перебувати в еміграції. Художні особливості ліричної прози письменника, її зв'язок з його поетичною творчістю. Провідні теми й настрої бунінсь-ких оповідань.

«Легке дихання» - шедевр новелістики XX ст. Взаємозв'язок «жаги життя» і «відчуття смерті» у художньому світі письменника. Бунінська філософія кохання. Загибель героїні й безсмертя її зачарованої душі. Особливості сюжету, композиції та стилю оповідання, сенс його назви.

Теорія літератури. Фабула і сюжет. Імпресіонізм.

Міжлітературні зв'язки. Імпресіоністичні риси у прозі І. Буніна та Кнута Гамсуна.

Міжпредметні зв 'язки. Історія. Російські революції на початку XX ст. Еміграція діячів російської культури; їхній внесок у розвиток західної культури.

Олександр КУПРІН (1870 - 1938).

Життєвий і творчий шлях. Купрін і Україна. Романтичне кохання - одна з провідних тем творчості письменника.

«Гранатовий браслет» - гімн «сильному, як смерть», коханню. Життєва основа твору. Протиставлення в оповіданні справжнього кохання банальним взаєминам між чоловіком та жінкою. Моральний і символічний сенс загибелі Желткова. Символіка гранатового браслета, роль біблійних цитат у творі.

ШОЛОМ-АЛЕЙХЕМ (Шолом Рабинович) (1859-1916).

Життєвий і творчий шлях. Шолом-Алейхем і Україна.

Гуманістичний пафос творів, щирість розповіді про людське життя, увага до загальнолюдських моральних проблем.

«Пісня над Піснями» як зразок ліричної прози початку XX ст. Відтворення побуту єврейського містечка, зображення зв'язків сучасного життя з біблійною давниною у творі. Святкова атмосфера «юнацького роману» Шимека й Бузі. Утвердження ідеї нездійсненності мрії про ідеальне кохання.

Міжлітературні зв'язки. Вірші П. Осадчука «Останнє бажання Шолом-Алейхема», Н. Савчук «Шолом-Алейхем».


2. МОДЕРНІСТСЬКА ПРОЗА НА ПОЧАТКУ XX СТ. (4 год.)

Загальна характеристика модернізму в мистецтві та літературі.

Засновники європейської модерністської прози (М. Пруст, Дж. Джойс, Ф. Кафка); їх найзначніші художні досягнення (1 год.).

З австрійської літератури

Франц КАФКА (1883 -1924)

«Перевтілення» (3 год.)

Життєвий і творчий шлях письменника. Головні конфлікти життя, що визначили проблематику творчості: драматичні взаємини з батьком, суперечливе ставлення до одруження, двоїсте ставлення до власної творчості.

Зображення трагедії відчуження особистості в новелі «Перевтілення». Образ Грегора Замзи як гротескний літературний «автопортрет» письменника й символічне уособлення типу «маленької людини» XX ст. Сутність конфлікту Грегора із родиною. Сенс центральної метафори; поєднання фантастичного та натуралістичного, трагічного та іронічного начал.

Теорія літератури. Поняття про модернізм, гротеск.

Рекомендована література для позакласного читання: Ф. Кафка. «Лист батькові»; Дж. Джойс. «Джакомо Джойс»; В. Вулф. З оповідань (1 - 2 на вибір).

Тематичне оцінювання


3. АВАНГАРДИСТСЬКІ Й МОДЕРНІСТСЬКІ ТЕНДЕНЦІЇ В ПОЕЗІЇ НА ПОЧАТКУ XX СТ. (14 год.)

ЗАХІДНА ПОЕЗІЯ (5 год.)

Пошуки нових засад і форм зображення світу й відтворення людських почуттів у західній поезії на початку XX ст. [91]

Широкий спектр літературних течій та їх художніх програм. Найвідоміші представники авангардистської й модерністської течій першої половини XX ст. (Г. Аполлінер, П. Елюар, Т. С. Еліот, Г. Тракль, Р. М. Рільке, Ф. Гарсіа Лорка, В. Незвал, К. І. Галчинський, Ю. Тувім та ін.) (1 год.)

Із французької літератури

ГІЙОМ АПОЛЛІНЕР (Вільгельм Аполлінарій Костровицький) (1880-1918)

«Міст Мірабо», «Молочна Путь, сяйлива сестро...», «Зарізана голубка і водограй» та ін. (2 год.)

Гійом Аполлінер як чільна постать європейського авангарду; сутність його поетичної реформи. Змалювання почуттів особистості в урбанізованому динамічному світі; засоби створення епічної панорами міста та Всесвіту в поезіях збірки «Алкоголі. Вірші 1898 -1913 рр.». Жанр віршів-кал-іграм. Осмислення трагедії Першої світової війни в поезії «Зарізана голубка і водограй»; символіка образів та новаторство візуального оформлення твору.

Теорія літератури. Поглиблення поняття про верлібр. Монтаж.

Міжлітературні зв'язки. Риси типологічної подібності між «каліграмами» Аполлінера та українською бароковою поезією.

Міжпредметні зв 'язки. Історія. Перша світова війна.

Для вивчення напам'ять. Гійом Аполлінер. «Міст Мірабо».

З австрійської літератури

Райнер Марія РІЛЬКЕ (1875 - 1926)

«Орфей, Еврідіка, Гермес». «Сонети до Орфея» (1,1) (2 год.)

Життєвий і творчий шлях поета. Рільке й Україна.

Філософські здобутки збірки «Нові поезії». Пошук духовної єдності «Я» зі світом, прагнення з'єднати сучасність і античну давнину, широке бачення світобудови у віршах збірки. Відображення в творі «Орфей, Еврідіка, Гермес» провідних мотивів лірики Рільке: взаємозв'язку життя й смерті, трагічних розривів у взаєминах чоловіка та жінки, сутності й покликання мистецтва. Образ Орфея (Сонет 1,1) як персоніфікація сили мистецтва, що приборкує природу й одухотворює світ.

Теорія літератури. Поглиблення поняття про сонет.

Міжлітературні зв'язки. Антична література. Міф про Орфея у поезіях Гійома Аполлінера та Р. М. Рільке. Стаття В. Стуса «Райнер Марія Рільке».

Рекомендована література для позакласного читання: з віршів Ф.Гарсіа Лорки, П. Елюара, Т. С. Еліота, В. Незвала, Ю. Тувіма, К. Галчинського та ін. (4 - 5 поезій на вибір).

Тематичне оцінювання

РОСІЙСЬКА ПОЕЗІЯ (9 год.)

Загальна характеристика «срібної доби» російської поезії. Розквіт релігійно-філософської думки; розмаїття літературних напрямів, течій та шкіл у поезії (символізм, акмеїзм, футуризм, «нові селянські поети» та ін.). Трагічні долі митців «срібної доби» (1 год.)

Олександр БЛОК (1880-1921)

«Незнайома», «Про доблесті, про подвиги, про славу...», «Весно, весно, без меж і без краю...» (2 год.)

Творчість О. Блока - вершина російського символізму. Найвідоміші поетичні цикли, головні мотиви й провідні символи блоківської лірики. Образ Незнайомої як втілення Вічної

Жіночності; його протиставлення світу ницої прози життя. Ідеї «двобою з життям» та «любові-ворожнечі» до нього у поезії «Весно, весно, без меж і без краю...». Мотиви втрати кохання й сенсу життя, трагічної самотності у вірші «Про доблесті, про подвиги, про славу...». Центральні символи твору.

Теорія літератури. Поглиблення поняття про символізм, символ.

Для вивчення напам'ять. О. Блок. «Незнайома». «Про доблесті, про подвиги, про славу...» (на вибір).

Міжлітературні зв'язки. Російський і французький символізм. Образ О. Блока в українській поезії (Л. Костенко. «Учора в дощ зайшов до мене Блок...»)

АННА АХМАТОВА (Анна Горенко) (1889 -1966)

Зі збірок «Вечір» або «Біла зграя» (2 - 3 вірші на вибір).

«Реквієм» ( в уривках) (2 год.)

Життєвий і творчий шлях. Розвиток принципів акмеїзму в поезії Анни Ахматової. Творчість Ахматової - яскраве явище поезії XX ст. «Поезія втрат» ранньої Ахматової, її художні особливості: загостреність і драматизм переживань, психологічна деталь, лаконізм, аскетичність художніх засобів.

«Реквієм» - пам'ятка доби сталінського терору. Створення в поемі узагальненого портрета народного страждання, розкриття єдності материнської трагедії ліричної героїні і країни, проблема історичної пам'яті у творі. Функції біблійних символів.

Теорія літератури. Поняття про акмеїзм.

Для вивчення напам'ять. Анна Ахматова. З віршів (1 твір на вибір учителя).

Міжпредметні зв'язки. Історія. Сталінські репресії 30-х рр.

Володимир МАЯКОВСЬКИЙ (1893 -1930)

«Послухайте!», «А ви змогли б?», «Лілічко! Замість листа» (2 год.)

Трагічна доля поета. Рання лірика В. Маяковського як зразок російського футуризму. Пафос самоствердження й самовиявлення поетичного «Я» в поезіях. Відтворення пульсу сучасної цивілізації, життя індустріального міста, мови вулиці. Віра в перетворювальну силу поетичного мистецтва. Масштабність любовних почуттів ліричного героя. Новаторство поезії Маяковського.

Теорія літератури. Поняття про футуризм.

Міжлітературні зв'язки. Російський та італійський футуризм.

Міжпредметні зв'язки. Історія. Російська революція 1917 р., розбудова соціалістичної держави у СРСР.

Борис ПАСТЕРНАК (1890-1960)

«Цей лютий! Час для сліз і віршів...». «Зимова ніч» («Мело, мело по всій землі..»). «У всьому хочу я дійти самої суті..». «Визначення поезії» (2 год.)

Життя і творчий шлях митця. Еволюція від футуристських формальних пошуків до філософсько-поетичного осягнення «вічних тем». Особливості пейзажної лірики: одухотвореність образів природи, передача настроїв потрясіння, захвату буттям. Утвердження ідеї спорідненості життя й творчості. Усвідомлення поетичної творчості як засобу проникнення у сутність речей і буття. Музичність і яскрава мальовничість пастернаківських поезій.

Теорія літератури. Поняття про філософську лірику, звукопис, художню деталь у ліричному творі. [92]

Для вивчення напам'ять. Б. Пастернак. «У всьому хочу я дійти самої суті...». «Цей лютий! Час для сліз і віршів...». «Зимова ніч» (1 твір на вибір).

Міжлітературні зв'язки. Вірш Л. Костенко «Гілочка печалі на могилу Пастернака».

Міжпредметні зв'язки. Історія. Трагічні долі найяскравіших митців слова за часів тоталітаризму у СРСР.

Рекомендована література для позакласного читання: з віршів О. Мандельштама, М. Гумільова, М. Цвєтаєвої, В. Хлєбникова (4 - 5 поезій на вибір).

Тематичне оцінювання


4. ПРОЗА Й ДРАМАТУРГІЯ (10 год.)

Провідні теми літератур Європи, США та Росії кінця 20-х - 30-х рр. Розвиток жанру антиутопії (Дж. Орвелл, О. Хакслі, К. Чапек та ін.).

«Маріо і чарівник» Т. Манна або «Дельта восени» В. Фолкнера (2 год.)

З німецької літератури

Томас МАНН (1875 -1955)

«Маріо і чарівник»

Життєвий і творчий шлях письменника, його активно-гуманістична життєва позиція.

«Маріо і чарівник». Відтворення в новелі тривожної європейської атмосфери кінця 20-х - 30-х рр., пройнятої нацистськими ідеями. Зображення ситуації «маніпулювання натовпом». Втілення в образі «чарівника» «сильної особистості», котра має гіпнотичну владу над людьми; викриття антигуманної сутності цієї влади. Перемога людського розуму та гідності - сенс бунту Маріо. Художні особливості новели.

Теорія літератури. Поняття про лейтмотив. Розвиток жанру новели у XX ст.

Міжпредметні зв'язки. Історія. Формування тоталітарних режимів у Західній Європі кінця 20-х - 30-х рр. Історична ситуація в Італії.

З літератури США

Вільям ФОЛКНЕР (1897 - 1962)

«Дельта восени»

Життя і творчий доробок. Широке відтворення дійсності американського Півдня у творах письменника. «Йокнапатофа» В.Фолкнера.

Своєрідність задуму книжки «Зійди, Мойсею»; місце в ній повісті «Дельта восени». Драматична напруга сюжету полювання; його перехрещення з історією приреченого кохання. Сутність головного конфлікту твору. Духовна незадоволеність життям головних персонажів. Расова проблема у творі. Конфлікт цивілізації та природи; образ Ріки. Проблема морального вибору людини та відповідальності за нього. Сенс фіналу повісті.

Рекомендована література для позакласного читання: Дж. Орвелл. «1984»; О. Хакслі. «Прекрасний новий світ»; К. Чапек. «Війна з саламандрами» (1 твір на вибір).

З російської літератури

Михайло БУЛГАКОВ (1891 -1940)

«Майстер і Маргарита» (5 год.)

Життєвий і творчий шлях. М.Булгаков і Україна.

«Майстер і Маргарита». Історія створення роману. Широта філософсько-етичної проблематики твору: питання про співвідношення добра і зла, морального вибору, справедливості й відповідальності, взаємин особистості з владою, покликання мистецтва тощо. Світ біблійної давнини, радянської сучасності й фантастичної «демоніади» у творі. Сатиричне змалювання Москви 30-х рр., галерея радянських обивателів і функціонерів. Утвердження цінності творчості і кохання та їхньої рятівної сили в долі Майстра і Маргарита. Переосмислення євангельських сюжетів і образів у творі, прийом «роману в романі». Образи Воланда та його почту; іронія та гротеск у картинах зіткнення демонічних сил із московською дійсністю.

Теорія літератури. Поняття про модерністський роман. Поглиблення понять про гротеск та іронію.

Міжлітературні зв'язки. Традиції Й. В. Гете, Е. Т. А. Гофмана у романі «Майстер і Маргарита».

Міжпредметні зв'язки. Історія. Тоталітарний режим у СРСР 30-х рр.

З німецької літератури

Бертольт БРЕХТ(1898-1956)

«Матінка Кураж та її діти» (3 год.)

Життєвий і творчий шлях драматурга. Головні принципи брехтівського «епічного театру».

«Матінка Кураж та її діти» - драма-пересторога напередодні Другої світової війни. Історико-літературні джерела та сучасний політичний підтекст твору, його антивоєнний пафос й алегоричний сенс. Утілення в образах дітей Кураж трагічної долі людських чеснот в умовах війни: сміливості (Ейліф), чесності (Швейцеркас) і доброти (Катрін). Образ Кураж - пророча метафора майбутнього Німеччини. «Ефект очуження» та інші ознаки «епічного театру» в творі.

Теорія літератури. Поняття про драму-притчу, «епічний театр», «ефект очуження», умовність.

Міжпредметні зв'язки. Історія. Тридцятирічна війна у Німеччині. Друга світова війна.

Тематичне оцінювання


5. ДРУГА СВІТОВА ВІЙНА У ДЗЕРКАЛІ ЛІТЕРАТУРИ (9 год.)

ПРОЗА (6 год.)

Із французької літератури

Альбер КАМЮ (1913 -1960)

«Чума» (5 год.)

Життєвий і творчий шлях письменника.

«Чума». Алегоричне зображення французького Руху Опору та «дослідження» екзистенційної ситуації зіткнення людини з вселенським абсурдом як підтекст сюжету про боротьбу оранців з чумою. Екзистенціалістська забарвленість проблем пізнання сенсу буття у «межовій ситуації», бунту і свободи людини в абсурдному світі. Персоніфікація різних можливостей морального вибору в образах Ріє, Тарру, Грана, отця Панлю, Рамбера, Коттара. Багатозначність метафори "чуми".

Теорія літератури. Поняття про літературу екзистенціалізму, роман-притчу.

Міжпредметні зв'язки. Історія. Друга світова війна. Французький Рух Опору.

З німецької літератури

Генріх БЕЛЛЬ (1917- 1985)

«Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...» (1 год.)

Особистий досвід участі у Другій світовій війні та його вплив на творчість письменника.

«Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...». Осуд антигуманної сутності війни, розкриття її руйнівних наслідків для цивілізації та душі. Мотив національної провини й відповідальності за розв'язання війни. Головний герой як фізично [93] й духовно скалічена нацистським режимом «маленька людина» без майбутнього, жертва антигуманної ідеології. Контраст шкільних ілюзій та воєнної дійсності. Функції обірваної цитати у творі.

Міжлітературні зв'язки. Стаття В. Стуса «Очима гуманіста».

Міжпредметні зв 'язки. Історія. Тоталітарний режим у Німеччині середини 40-х рр. Друга світова війна; її наслідки для Німеччини.

ПОЕЗІЯ (З год.)

З російської літератури

Олександр ТВАРДОВСЬКИЙ (1910-1971)

«Мене вбито під Ржевом». «Василь Тьоркін» (1 год.)

Змалювання трагічної правди війни у вірші «Мене вбито під Ржевом» та в поемі «Василь Тьоркін». Війна як тяжке випробування, що вимагає «загальнонародної роботи». Втілення в образі Тьоркіна непоказного героїзму, життєвої мудрості, щирості, народного гумору. Фольклорні традиції у творі. Вплив поеми на сучасників.

Міжпредметні зв'яки. Історія. Друга світова війна. Боротьба народів СРСР із гітлерівськими загарбниками.

З австрійської літератури

Пауль ЦЕЛАН (Пауль Анчель) (1920-1970)

«Фуга смерті» (2 год.)

Зв'язки поета з Україною. Пошуки нової поетичної мови для втілення досвіду Другої світової війни у творчості поета. Модерністське зображення трагедії Голокосту в поезії «Фуга смерті». Паралелізм як засіб викривання спотвореної фашизмом ідеї рівноцінності й багатства німецької та єврейської культур. Музичні принципи художньої організації твору, його наскрізні мотиви. Особливості композиції, синтаксису й читання вірша.

Теорія літератури. Поняття про поетичний синтаксис.

Міжлітературні зв 'язки. Творчість Пауля Целана й художні здобутки експресіонізму та сюрреалізму.

Міжпредметні зв'язки. Історія. Друга світова війна. Голокост. Історична ситуація на Буковині під час Другої світової війни.

Тематичне оцінювання


II. ЛІТЕРАТУРА ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. (12 год.)


1. ПРОЗА (5 год.)

Загальна характеристика історико-культурної ситуації повоєнного світу. Розвиток прози в Європі, США, Латинській Америці, Японії та Росії (1 год.)

З літератури США

Ернест Міллер ХЕМІНГУЕЙ (1899-1961)

«Старий і море» (2 год.)

Життєвий і творчий шлях письменника, вплив його особистості та доробку на сучасників. Хемінгуеївський «герой кодексу» - сильна самотня людина; її здатність постояти за себе, прагнення незалежності й свободи, цінування дружби й кохання. Новаторство прози Хемінгуея.

«Старий і море». Філософсько-символічний сенс сюжету. Оспівування волі, мужності, героїзму буденного життя людини. Показ драматичних суперечностей людського буття: його осмисленості й абсурдності, його перемог і поразок, величі й слабкості, його протистояння природі та єдності з нею. Сенс фіналу повісті.

Теорія літератури. Поняття про повість-притчу. Поглиблення поняття про підтекст.

Міжлітературні зв'язки. Вірш Д. Павличка «У домі Хемінгуея під Гаваною».

З латиноамериканської літератури

Габріель ГАРСІА МАРКЕС (нар. 1928 р.)

«Стариган із крилами» (2 год.)

Творчість Г. Гарсіа Маркеса - одного з найяскравіших представників «магічного реалізму».

«Стариган із крилами». Схрещення західноєвропейської модерністської традиції з національним міфопоетичним баченням в оповіданні. Філософсько-етичний сенс зустрічі янгола з людьми. Своєрідність образу янгола: його безпорадність і терпимість до людей, спорідненість з людською природою. Особливості ставлення людей до янгола. Сенс фіналу та назви оповідання. Зрощення фантастичних елементів з побутовими деталями - характерна ознака художнього світу твору.

Теорія літератури. Поняття про «магічний реалізм».

Рекомендована література для позакласного читання: В. Голдінг. «Володар мух»; Дж. Д. Селінджер «Ловець у житі»; Я. Кавабата. «Тисяча журавлів»; Кобо Абе. «Людина-коробка»; В. Шаламов. З «Колимських оповідань»; X. Л. Борхес «Дзеркало і маска». «Кинджал» (1 твір на вибір).

Тематичне оцінювання


2. ДРАМАТУРГІЯ (3 год.)

Загальна характеристика європейського театру. Розвиток драми-притчі. Виникнення «театру абсурду».

«Санта-Крус» М. Фріша, або «Гостина старої дами» Ф.Дюрренматта, або «Носороги» Е.Йонеско (3 год.)

Зі швейцарської літератури

Макс ФРІШ (1911 - 1991)

Короткі відомості про митця.

Провідні теми драматургії М. Фріша (цінності приватного життя; пошук сенсу буття; проблема ідентичності особистості, критичне осягнення позиції «нейтральної» Швейцарії в історичних потрясіннях XX ст.; трагічне протистояння «чужого я» стереотипам загалу та ін.). Художня своєрідність театру М. Фріша.

«Санта-Крус». Протистояння романтично-авантюрної та обивательсько-затишної моделей існування у драмі (образи Пелегріна й Ротмістра). Проблеми морального вибору, свободи й відповідальності. Питання про можливість людини змінити своє життя. Змалювання складних взаємин між чоловіком і жінкою; багатоаспектність теми кохання. Символіка драми.

Теорія літератури. Поглиблення поняття про драму-притчу.

Зі швейцарської літератури

Фрідріх ДЮРРЕНМАТТ (1921 -1990)

Короткі відомості про митця.

Художнє дослідження феномена влади - філософсько-етичне підґрунтя драматургії автора. Викриття «законів» конформістського мислення, показ розриву між науково-технічним прогресом та моральним станом людства.

«Гостина старої дами». Алегорично-моральний сенс сюжету драми. Проблема ціни життя окремої людини, спокутування боргів минулого, права сили у світлі духовного досвіду повоєнної Європи. Критика влади грошей у конформістському суспільстві. Художня своєрідність твору (гротеск, умовність, символіка). [94]

Із французької літератури

Ежен ЙОНЕСКО (1912-1998)

Короткі відомості про митця.

Найважливіші особливості театру Е. Йонеско: руйнація звичної логіки дії, відсутність характерів, абсурдність діалогів, гра слів, широке використання гротеску. Зображення духовної та інтелектуальної спустошеності сучасного суспільства - провідна тема Йонескових п'єс.

«Носороги». Символічний сенс сюжету. Сатирично-гротескне змалювання процесу «омасовлення» людей. Проблема втрати індивідуальності під тиском масової свідомості. Сутність опору Беранже. Система образів драми. Сенс центральної метафори.

Теорія літератури. Поняття про «театр абсурду».

Рекомендована література для позакласного читання: М. Фріш. «Андорра»; Ф. Дюрренматт. «Фізики»; С. Беккет. «Чекаючи на Годо».


3. ЛІТЕРАТУРА ОСТАННІХ ДЕСЯТИЛІТЬ XX СТ. (4 год.)

Загальна характеристика історико-культурної ситуації кінця XX - початку XXI ст. Постмодернізм як один з найзначніших напрямів мистецтва кінця XX ст. Філософсько-естетичні засади постмодернізму та їх вияв у художній літературі. Найвідоміші представники літератури постмодернізму (У. Еко, К. Рансмайр, Дж. Фаулз, Дж. Барнс, Д. Хеллер, М. Павич, П. Зюскінд, І. Кальвіно, М. Кундера та ін.). Мультикультуралізм. Фемінізм. (1 год.)

З російської літератури

Йосип БРОДСЬКИЙ (1940 - 1996)

«В пору зимну, в місцевості, звиклій...». «Стрітення». «Дідона та Еней». «Нівідкіль з любов'ю, надцятого квітнепада...» та ін. (2 твори на вибір). (1 год.)

Лірика Й. Бродського - зразок інтелектуально-філософської поезії другої половини XX ст., її зв'язок із традиціями поезії «срібної доби». Постмодерністська мозаїчність художнього світу; настанова на одночасне відтворення буття космосу, людського духу, історії, природи, дрібних речей тощо. Особливості сприйняття «світу як тексту» в поезіях Бродського. Утвердження високої місії поетичного слова.

Теорія літератури. Поняття про постмодерністську лірику.

Міжлітературні зв'язки. Антична література. Античні образи та мотиви у творчості Й. Бродського.

Міжпредметні зв'язки. Історія. Соціальна та культурна ситуація у СРСР 60 - 80-х рр. XX ст.

«Ім 'я троянди» У. ЕКО, або «Останній світ» К.РАНСМАЙРА, або «Запахи» П.ЗЮСКІНДА (ключові епізоди одного з творів) (2 год.)

Постмодерністський характер сюжету пошуків зниклої книги, іронічна забарвленість центрального конфлікту в романі «Ім'я троянди» У. Еко. Елементи жанрів історичного, пригодницького й детективного роману в творі. Пафос реабілітації сміхового начала, гра з «чужим» текстом і читачем, засоби стилізації у творі. Сенс назви роману.

Постмодерністська ситуація зникнення книги та її автора в романі «Останній світ» К. Рансмайра. Особливості «матеріалізації» Овідієвих метаморфоз у житті міста ; Томи. Настрої зневіри в історичний прогрес, мотив приреченості сучасної цивілізації, вичерпаності культури. Художній час і простір, символіка й художня сила образів.

Схрещення елементів класичної та масової літератури в романі «Запахи» П. Зюскінда. Парфуми як гротескно-іронічна метафора мистецтва. Образ митця Гренуя. Символічний сенс детективної інтриги. Проблеми співвідношення краси і зла, влади митця та мистецства над натовпом, мистецтва і моралі.

Теорія літератури. Поняття про постмодерністський роман.

Рекомендована література для позакласного читання: 3 творів М. Павича, М. Кундери, Д. Хеллера та ін. письменників-постмодерністів; Р. Бах. «Чайка Джонатан Лівінгстон»; П. Коельо. «Алхімік» та ін.

Тематичне оцінювання


УСЬОГО НА ВИВЧЕННЯ КУРСУ - 70 год.

На текстуальне вивчення творів - 52 год.

На уроки розвитку мовлення - 8 год.

На уроки повторення і узагальнення - 2 год.

На уроки позакласного читання - 4 год.

На тематичне оцінювання - 4 год.


ОСНОВНІ ВИМОГИ ДО ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ 11 КЛАСУ

Учні повинні знати:

- основні особливості історико-культурної доби;

- основні літературні напрями та течії;

- головні етапи життєвого та творчого шляху письменників;

- сюжет, особливості композиції, систему образів вивчених творів;

- головні проблеми духовного життя героїв;

- жанрові особливості прочитаних творів;

- характерні особливості індивідуального стилю письменника;

- основні ознаки теоретичних понять, визначених програмою;

- тексти, рекомендовані програмою для вивчення напам'ять.

Учні повинні вміти:

- вдумливо читати і критично оцінювати художні твори;

- визначати основну проблематику, сюжет, композицію, систему образів, виражально-зображальні засоби мови;

- розгорнуто пояснювати й обговорювати внутрішній світ героя у єдності його світоглядних та ціннісних чинників; порівнювати героїв твору (або різних творів);

- аналізувати художні твори в єдності змісту та форми;

- виявляти авторську позицію;

- порівнювати твори, що належать до різних національно-культурних традицій (на рівнях окремих образів, сюжетів, тем, проблематики, поетики, літературно-естетичних систем);

- обґрунтовувати свою оцінку прочитаних творів;

- складати простий і складний план;

- готувати усні й письмові роботи, різні за обсягом, характером і жанром;

- складати план і конспект літературно-критичних статей.