Вітаю на блозі світової літератури

Програма 5 клас

5 КЛАС (70 год.)


ВСТУП (1год.)

Світова література - скарбниця духовних надбань людства. Література як мистецтво слова. Роль книги в житті людини. Оригінальна та перекладна літератури, автор і перекладач художнього твору.

Теорія літератури. Початкове поняття про світову літературу. Оригінал і переклад.


1. МІФ (6 год.)

Загальна характеристика (1 год.)

Міф як засіб пояснення світу давньою людиною. Елементи пізнавальної, релігійної, художньої думки в міфі. Втілення у міфах духовно-етичної системи цінностей давньої людини. Відображення одвічних мрій людства про приборкання сил природи, освоєння далеких земель і морів, опанування повітряного простору. Фантастичні елементи в міфі. Значення давньогрецької міфології для світової культури.

З давньогрецьких міфів (5 год.)

Міф про Прометея. З міфів про Геракла. Міф про Дедала та Ікара.

Відображення у стародавніх міфах мрій про приборкання сил природи, освоєння далеких земель і морів, опанування повітряного простору. Звеличення подвигу Прометея, його сили волі й людяності. Поетизація сили та мужності в образі Геракла. Уславлення винахідливості людського розуму в міфі про Дедала. Оспівування мудрості, розуму й пориву почуттів у міфі про Ікара.

Теорія літератури. Початкове поняття про міф.

Міжлітературні зв'язки. Типологічна схожість елементів міфів у різних народів.

Міжпредметні зв'язки. Історія. Життя, побут і культура стародавніх греків.

Рекомендована література для позакласного читання: "Деметра і Персефона". "Нарцис". "Орфей і Еврідіка" та ін. (на вибір).

Тематичне оцінювання


2. ФОЛЬКЛОР (10 год.)

Загальна характеристика (1 год.)

Загальне поняття про світовий фольклор та його жанри (казки, легенди, пісні, загадки, прислів'я, приказки тощо). Втілення у фольклорних творах колективного життєвого досвіду, ідеалів, прагнень, рис характеру різних народів.

Загадки, прислів'я, приказки народів світу (1 год.)

Відображення у загадках, прислів'ях, приказках народної мудрості, спостережливості, творчої фантазії. Особливості побудови малих фольклорних жанрів.

Теорія літератури. Поняття про загадки, прислів'я, приказки. Початкове поняття про алегорію.

Для вивчення напам'ять. Прислів'я, приказки, загадки народів світу (на вибір учителя).

Народні казки (8 год.)

"Пані Метелиця" (німецька). "Казка про Синдбада-мореплавця" (1 - 2 пригоди) (арабська). "Василина Прекрасна" (російська), "Пензлик Маляна" (китайська).

Казка як явище фольклору, її основні жанрові ознаки. Різноманітність тем та схожість сюжетів, загальнолюдські ідеали та національний колорит, реальне й фантастичне у казках різних народів. Типові чесноти казкових героїв: любов до праці, мудрість, кмітливість, доброта. Утвердження ідеї перемоги добра над злом. Поетизація відкриттів дивовижних таємниць та людської жаги збагнути світ. Найпоширеніші мотиви народних казок. Трикратність у казці. Функції чарівних предметів. [75]

Виразне читання. Читання в особах.

Теорія літератури. Поняття про народну казку. Початкове поняття про сюжет та композицію твору.

Міжлітературні зв'язки. Типологічна подібність казок різних народів світу.

Міжпредметні зв'язки. Історія. Життя, побут і культура різних народів.

Рекомендована література для позакласного читання: "Про двох дівчат, добру і лиху" (польська). "Дроворубова донька" (французька). "Розумна жінка" (англійська). "Лисиця і яструб" (шотландська). "Материнська любов" (індіанська) та ін. (на вибір).

Тематичне оцінювання


3. ЛІТЕРАТУРНІ КАЗКИ (21 год.)

Особливості літературної казки, її відмінності від народної.

З російської літератури

Олександр ПУШКІН (1799 - 1837)

Вступ до поеми "Руслан і Людмила". "Казка про мертву царівну та сімох богатирів" (4 год.).

Короткі відомості про автора.

Світ казок О. Пушкіна. Традиції народної казки та багатство авторських образів у вступі до поеми "Руслан і Людмила". Перемога справжньої краси над заздрощами та підступністю у "Казці про мертву царівну та сімох богатирів". Чарівне у казках. Особливості поетичної мови пушкінських казок.

Теорія літератури. Поняття про прозову та віршовану мову, літературну казку.

Для вивчення напам'ять. О. Пушкін. Вступ до поеми "Руслан і Людмила".

Рекомендована література для позакласного читання: О. Пушкін. "Казка про царя Салтана...". "Казка про рибалку і рибку" (на вибір).

З данської літератури

Ганс Крістіан АНДЕРСЕН (1805 -1875)

"Снігова королева". "Соловей" (6 год.)

Короткі відомості про письменника.

"Снігова королева". Герда і Кай, романтика їхніх пригод. Перешкоди на шляху Герди до Кая, її помічники.

Уособлення в образі Герди вседолаючої сили кохання, прощення й дієвого добра. Перемога самовідданої любові, дружби і вірності. Оспівування щирих людських стосунків. Поєднання побутового і фантастичного, роль промовистих деталей у казках Г. К. Андерсена.

"Соловей". Протиставлення справжньої краси та штучної красивості в казці. Утвердження ідеї перемоги мистецтва над смертю.

Виразне читання. Поняття про логічний наголос.

Теорія літератури. Поняття про тему та ідею твору.

Міжлітературні зв'язки. Подібність та своєрідність казок про лиху мачуху та бідну падчерку ("Білосніжка та сім гномів" братів Грімм, "Попелюшка, або Кришталевий черевичок" Ш. Перро, "Мачуха й панночка" Є. Гребінки та ін.). Казки І. Франка та А. Шияна.

Рекомендована література для позакласного читання: Г.К.Андерсен. "Дикі лебеді". Ш.Перро. "Попелюшка, або Кришталевий черевичок" та ін. (на вибір).

Тематичне оцінювання

З німецької літератури

Еріх РАСПЕ

"Дивовижні пригоди, подорожі й бойові подвиги барона Мюнхгаузена" (ключові епізоди) (4 год.)

Короткі відомості про письменника.

Дивак Мюнхгаузен і його оточення. Жартівлива фантастика і казкові перебільшення в історіях, які розповідає головний герой.

Теорія літератури. Поняття про літературного героя. Перебільшення як засіб утворення комічних ефектів.

Рекомендована література для позакласного читання: Л. Керролл. "Аліса в Задзеркаллі".

З англійської літератури

Оскар ВАЙЛЬД (1854-1900)

"Зоряний хлопчик" (3 год.)

Короткі відомості про автора.

Конфлікт краси і добра у казці, тернистий шлях до їх гармонії. Внутрішня і зовнішня краса людини. Подолання себелюбства, жорстокості й зверхності. Оспівування доброчинності, людяності. Любов до матері - одна визначальних цінностей життя. Поетична піднесеність мові казки.

Виразне читання. Поняття про паузу.

Теорія літератури. Поняття про художню деталь.

Рекомендована література для позакласного читання: А. Ліндгрен. "Малюк і Карлсон", "Пеппі Довгапанчоха" (на вибір).

Джозеф Редьярд КІПЛІНГ (1865 -1936)

"Мауглі" (із "Книги джунглів") (4 год.)

Короткі відомості про письменника.

Шлях Мауглі від вихованця джунглів до їхного господаря. Зображення у творі складних взаємин людини з природою. Закони джунглів і цінності людського життя. Характеристика найзначніших персонажів казки, друзів і ворогів Мауглі. Картини природи, екзотичний колорит.

Теорія літератури. Поняття про головного і другорядних персонажів.

Рекомендована література для позакласного читання: П. Л. Треверс. "Мері Поппінс".

Тематичне оцінювання


4. ТВОРИ ПРО ПРИРОДУ (10 год.)

З канадської літератури

Ернест СЕТОН-ТОМПСОН (1860-1946)

"Лобо" (3 год.)

Короткі відомості про письменника.

Розкриття у творі любові автора до світу природи. Зображення поведінки та звичок тварин.

Теорія літератури. Поняття про оповідання.

Рекомендована література для позакласного читання: Е. Сетон-Томпсон. "Снап".

З англійської літератури

Джеральд ДАРРЕЛЛ (нар. 1925 р.)

"Балакучі квіти" (2 год.)

Короткі відомості про письменника.

Поетизація світу природи у творі. Щирість, спостережливість, душевна відкритість головного героя.

Теорія літератури. Поняття про пейзаж.

Тематичне оцінювання [76]

З шотландської літератури

Роберт БЕРНС (1759 - 1796)

"Моє серце - в верховині..." (1 год.)

Короткі відомості про поета.

Оспівування закоханості людини в природу рідного краю; художні засоби творення мальовничого пейзажу.

Теорія літератури. Поняття про епітет.

З англійської літератури

Персі Біші ШЕЛЛІ (1792-1822)

"Глянь, за містом сонце встало...". "Я брат ваш - земле, океане, вітре!" (2 год.)

Короткі відомості про поета.

Утвердження гармонії людини з природою, художні засоби розкриття їх єдності.

Теорія літератури. Поняття про метафору.

Для вивчення напам'ять. П. Б. Шеллі. "Глянь, за містом сонце встало...".

Рекомендована література для позакласного читання: П. Б. Шеллі. "Літо і зима".

З російської літератури

Федір ТЮТЧЕВ (1803 -1873)

"Весняна гроза", "Весняні води" (2 год.)

Короткі відомості про поета.

Зображення бурхливо-радісного оновлення в природі. Яскравість і сила поетичних образів. Музичність віршів. Антична традиція в тютчевських поезіях.

Теорія літератури. Поняття про звукопис, розмір віршів.

Для вивчення напам'ять. Ф.Тютчев. "Весняна гроза". "Весняні води" (на вибір).

Тематичне оцінювання


УСЬОГО НА ВИВЧЕННЯ КУРСУ - 70 год.

На текстуальне вивчення творів - 48 год.

На уроки розвитку мовлення - 8 год.

На уроки виразного читання - 2 год.

На уроки повторення і узагальнення - 2 год.

На уроки позакласного читання - 6 год.

На тематичне оцінювання - 4 год.


ОСНОВНІ ВИМОГИ ДО ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ 5 КЛАСУ

Учні повинні знати:

- назви вивчених творів та їхніх авторів;

- основні події та героїв вивчених творів;

- передбачені програмою поняття теорії літератури;

- тексти, рекомендовані програмою для вивчення напам'ять.

Учні повинні вміти:

- вдумливо, виразно читати художні тексти, використовуючи паузи та логічні наголоси; розуміти зміст прочитаного;

- переказувати усно та письмово (переказ), докладно, вибірково і стисло невеликі за обсягом епічні твори або фрагменти з них;

- вирізняти епізоди у вивченому творі;

- встановлювати зв'язки між подіями твору;

- характеризувати героїв твору на основі їхніх вчинків;

- знаходити в тексті зображальні та виражальні засоби мови, пояснювати їхню художню роль;

- складати простий план вивченого твору;

- давати розгорнуту усну та письмову відповідь за змістом кількох епізодів або розділів твору;

- складати усний і письмовий твір про літературного героя, відгук про самостійно прочитаний літературний твір, твір мистецтва.