Вітаю на блозі світової літератури

6 клас

6 КЛАС (70 год.)


ВСТУП (1 год.)

Художнє відтворення в літературі життя, побуту, звичаїв, моральних цінностей та уявлень про світ різних народів. Краса твору та у творі. Улюблені книжки й письменники-класики світової літератури. Роль перекладачів у залученні українського читача до скарбниці світової літератури.


1. МІФИ І ПЕРЕКАЗИ (10 год.)

З біблійних переказів:

Створення світу. Історія перших людей. Вавилонська вежа. Основні події життя Ісуса Христа (5 год.).

Картини творення світу й перших людей у Старому Заповіті. Зображення первісної гармонії людини з Богом і світом; причини її втрати. Біблійне пояснення виникнення різних мов на землі; символічні значення образу Вавилонської вежі.

Змалювання найважливіших подій життя Ісуса Христа у . Новому Заповіті (Різдво. Дитинство Ісуса Христа. Розп'яття і смерть Христа. Воскресіння. Вознесіння).

З давньогрецьких міфів Троянського циклу:

"Яблуко розбрату". "Ахіллесова п'ята". "Троянський кінь" (3 год.).

Пояснення причин ворожнечі та розбрату серед людей; зображення сильних та вразливих сторін людської природи у міфах Троянського циклу.

З давньогерманських переказів:

"Зігфрід і змій" (1 год.).

Міфопоетичне осмислення боротьби людини з силами зла в давньогерманському міфі про Зігфріда і змія.

З давньослов'янських міфів:

"Міф про Сонце" (1 год.).

Відтворення уявлень давніх слов'ян про природні стихії в міфі про Сонце.

Теорія літератури. Поняття про міф. Відмінності міфу від казки.

Міжпредметні зв'язки. Історія стародавнього світу.

Тематичне оцінювання


2. ПОЕТИЧНІ ОБРОБКИ ДАВНІХ ПЕРЕКАЗІВ І ЛЕГЕНД (5 год.)

З літератури США

Генрі Водсворт ЛОНГФЕЛЛО (1807 - 1882)

"Пісня про Гайавату'' (розділ "Люлька згоди") (3 год.)

Короткі відомості про автора.

Поєднання у міфах американських індіанців уявлень про богів та історичної пам'яті про реального вождя Гайавату. Поетичний переказ індіанських міфів у поемі Г. В. Лонгфелло. Зображення Гайавати як мудрого вождя індіанців і мужньої людини. Заклик до миру та злагоди між людьми.

Теорія літератури. Поняття про порівняння.

Для вивчення напам'ять. Уривок з поеми (на вибір).

Міжпредметні зв'язки. Історія та етнографія. Життя, побут і культура індіанців.

Рекомендована література для позакласного читання: Д. Ф. Купер. "Звіробій".

З російської літератури

Олександр ПУШКІН (1799-1837)

"Пісня про віщого Олега" (2 год.)

Короткі відомості про автора.

Літописне джерело "Пісні про віщого Олега". Поетичне змалювання побуту та звичаїв Київської Русі. Зіткнення [77] людини зі своєю долею, взаємини пророка із земним володарем. Піднесеність поетичної мови твору.

Теорія літератури. Початкове поняття про трагічне.

Виразне читання. Поняття про емоційність читання.

Для вивчення напам'ять. О. Пушкін. "Пісня про віщого Олега" (уривок на вибір).

Міжпредметні зв'язки. Російська мова. Архаїчна лексика у творі. Історія. Життя Давньої Русі початку X ст. Сказання про похід на Царгород Олега та його смерть.

Рекомендована література для позакласного читання: О. Пушкін. "Наслідування Корану" та ін. (на вибір).

Тематичне оцінювання


3. БАЙКИ (5 год.)

Загальна характеристика (1 год.)

Історія виникнення та обробки сюжетів байок у світовій літературі. Морально-дидактичний сенс байки, особливості її поетики. Традиції фольклору, народного гумору.

Теорія літератури. Поняття про байку.

З давньогрецької літератури

ЕЗОП (VІ ст. до н.е.)

"Лисиця і виноград". "Вовк і Ягня" (2 год.)

Легендарний поет, засновник жанру байки. Вияскравлення народної мудрості та узагальнення моральних засад життя у байках Езопа. Особливості змісту та побудови байок. "Езопова мова". Байки Езопа як скарбниця сюжетів для світової літератури.

Теорія літератури. Поняття про алегорію.

Міжпредметні зв'язки. Історія стародавнього світу.

Рекомендована література для позакласного читання: Федр. "Вовк і Ягня". "Вівця, Пес і Вовк".

З російської літератури

Іван КРИЛОВ (1769 -1844)

"Вовк і Ягня". "Квартет" (2 год.)

Короткі відомості про автора.

Роль сміху в засудженні несправедливих суспільних порядків, людських вад та недоліків. Відображення народної мудрості у байках І. Крилова. Народний характер і афористичність їхньої мови. Особливості використання алегорії.

Виразне читання. Особливості читання байок.

Теорія літератури. Поняття про уособлення.

Для вивчення напам'ять. І. Крилов. "Вовк і Ягня". "Квартет" (на вибір).

Міжпредметні зв'язки. Російська мова. Афористичність мови байок.

Рекомендована література для позакласного читання: Леонардо да Вінчі. "Лев і Ягня". Жан де Лафонтен. "Зачумлені звірі".

Тематичне оцінювання


4. ФАНТАСТИЧНІ ПОДОРОЖІ (7 год.)

З англійської літератури

Джонатан СВІФТ (1667 -1745)

"Мандри до різних далеких країн світу Лемюеля Гуллівера'' (ч.1.) (4 год.)

Короткі відомості про письменника.

Фантастичні елементи та комічні ефекти при зображенні життя Гуллівера у країні ліліпутів. Сатиричне змалювання державного устрою, законів та звичаїв Ліліпутії. Свіфтівська критика людських вад. Визначальні риси характеру Гуллівера: людяність, мужність, допитливість, витримка.

Виразне читання. Види логічних наголосів.

Теорія літератури. Поняття про гумор та сатиру.

Чарлз ДІККЕНС (1812-1870)

"Різдвяна пісня у прозі" (ключові епізоди) (3 год.)

Короткі відомості про письменника.

Подорож Скруджа в різдвяну ніч у часі та просторі як можливість осягнути своє життя. Переродження Скруджа. Гуманістичний пафос повісті. Фантастичні елементи у творі, особливості його композиції. Сенс назви твору.

Теорія літератури. Поняття про інтер'єр.

Рекомендована література для позакласного читання: М. Гоголь. "Вечори на хуторі біля Диканьки" (2 - З оповідання на вибір).

Тематичне оцінювання


5. РОМАНТИКА МОРСЬКИХ ПРИГОД (12 год.)

З англійської літератури

Даніель ДЕФО (1660-1731)

"Життя й незвичайні та дивовижні пригоди Робінзона Крузо" (6 год.)

Короткі відомості про письменника.

Розкриття життя людини у гармонії з природою, уславлення у творі оптимізму, віри у можливості людини, її всеперемагаючу силу. Робінзон Крузо як втілення відваги, розуму і працьовитості.

Оптимістичне утвердження у творі реальності гармонійних взаємин людини з природою та мирного співіснування людей, що належать до різних культурних світів.

Теорія літератури. Поняття про роман.

Міжлітературні зв'язки. Т. Шевченко, І. Франко про роман Д. Дефо. Світова робінзонада.

Рекомендована література для позакласного читання: Р. Л. Стівенсон. "Острів скарбів".

Із французької літератури

Жуль ВЕРН (1828 -1905)

"Діти капітана Гранта" або "П'ятнадцятирічний капітан" (6 год.)

Короткі відомості про письменника.

Романтика подорожей, велич науки та знань, людяність і безкорисливість відважних мандрівників у творі. Перемога справедливості над неправдою та злом. Багатобарвність природного світу.

Виразне читання. Поняття про граматичну та логічну паузи.

Теорія літератури. Поняття про пригодницький роман.

Міжлітературні зв'язки. Марко Вовчок - перекладач російською мовою та популяризатор творів Ж. Верна.

Рекомендована література для позакласного читання: Ж. Верн. "Таємничий острів".

Тематичне оцінювання


6.СВІТ ДИТИНСТВА (10год.)

З російської літератури

Володимир КОРОЛЕНКО (1853 -1921)

"Діти підземелля" (4 год.)

Короткі відомості про письменника. В. Короленко й Україна.

Протиставлення у творі "двох світів" дитинства. Утвердження доброти, милосердя та поваги до людини. Значення дружби в житті юних героїв повісті. Проблема взаємин батьків та дітей. Роль описів у творі. Антитеза як основа його побудови. [78]

Теорія літератури. Поняття про портрет та антитезу.

Міжлітературні зв'язки. Тема знедоленого дитинства в оповіданнях Б. Грінченка ("Грицько", "Украла"), М. Коцюбинського ("Харитя", "Маленький грішник"), В. Винниченка ("Федько-халамидник").

Рекомендована література для позакласного читанням: Я. Корчак. "Король Матіуш Перший".

З літератури США

МАРК ТВЕН (Семюель Ленгхорн Клеменс) (1835 - 1910)

"Пригоди Тома Сойєра" (6 год.)

Короткі відомості про письменника.

Радісний світ дитинства в романі. Витівки, ігри та пригоди героїв, їхні спроби самоствердитися і протиставити себе світові дорослих. Перехід від стихії гри до справжніх цінностей і вчинків. Дружба Тома Сойєра і Гекльберрі Фінна. Всебічне зображення американського життя у творі. Своєрідність гумору.

Теорія літератури. Поняття про портрет, внутрішній світ героя.

Рекомендована література для позакласного читання: Марк Твен. "Пригоди Гекльберрі Фінна".

Тематичне оцінювання


ВСЬОГО НА ВИВЧЕННЯ КУРСУ - 70 год.

На текстуальне вивчення творів - 50 год.

На уроки розвитку мовлення - 8 год.

На уроки виразного читання - 2 год.

На уроки повторення і узагальнення - 2 год.

На уроки позакласного читання - 4 год.

На тематичне оцінювання - 4 год.


ОСНОВНІ ВИМОГИ ДО ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ 6 КЛАСУ

Учні повинні знати:

- назви вивчених творів та їхніх авторів;

- головних героїв, основні події, їхню послідовність і зв'язок у вивчених творах;

- зміст (сюжет, основні образи) та ідею вивчених творів;

- передбачені програмою поняття з теорії літератури;

- тексти, рекомендовані програмою для вивчення напам'ять.

Учні повинні вміти:

- вдумливо, виразно читати художні тексти, використовуючи граматичні та логічні паузи, логічні наголоси; розуміти зміст прочитаного;

- переказувати усно та письмово, докладно, вибірково та стисло невеликі за обсягом епічні твори або фрагменти з них, зокрема з елементами опису (пейзажу, інтер'єру, портрета);

- виділяти у творі ключові епізоди та встановлювати зв'язки між ними;

- характеризувати та порівнювати героїв твору, їхні чесноти, цінності та почуття;

- знаходити у тексті зображальні та виражальні засоби мови, з'ясовувати їхню роль у тексті;

- складати план (складний) характеристики образу героя;

- складати план твору-роздуму про героя;

- складати (усно, письмово) твір-роздум про героя.