Вітаю на блозі світової літератури

7 клас

7 КЛАС (70 год.)


ВСТУП (1год.)

Людина у творах мистецтва слова. Осмислення людської природи й долі у давніх міфах, переказах, легендах та літературних творах з фантастичними та життєподібними сюжетами. Цінність внутрішнього світу людини та її вчинків, людської індивідуальності й людського життя у творах різних епох. Особливості зображення літературного героя в прозі та поезії, особливості читацького сприйняття засобів художньої виразності у перекладних творах.


1. ВЕЛИЧ ІСТОРИЧНОГО МИНУЛОГО У ТВОРАХ ДАВНЬОЇ ТА СЕРЕДНЬОВІЧНОЇ ЛІТЕРАТУРИ (7 год.)

З біблійних переказів:

"Давид і Голіаф". "Дужий Самсон"* (2 год.)

Давид і Самсон - біблійні герої-богатирі. їхня відданість ідеї захисту народу від зовнішних ворогів. Специфіка відтворення історичних подій і використання фантастичних елементів.

Теорія літератури. Поняття про гіперболу.

[* 3 книги "Вавилонська вежа" за ред. К. Чуковського]

З давньоіндійської літератури

"Рамаяна" (окремі уривки) (3 год.)

Героїчні подвиги та шляхетні вчинки Рами. Втілення уявлень давньоіндійського народу про справедливість, силу кохання й добра в долі Рами. Фантастика і пригоди у творі. Особливості змалювання природи.

Теорія літератури. Поняття про давній героїчний епос.

Міжлітературні зв'язки. Антична література. Міфи про Геракла.

З французької літератури

"Пісня про Роланда" (окремі уривки) (2 год.)

Втілення в образі Роланда героїко-патріотичного та рицарського ідеалу Середньовіччя. Оспівування звитяги, мужності, відваги, рицарського служіння батьківщині. Історична правда та вигадка в творі.

Теорія літератури. Поняття про середньовічний героїчний епос.

Міжлітературні зв'язки. Героїчний епос народів світу.

Міжпредметні зв'язки. Історія. Рицарство в середньовічній Європі.

Рекомендована література для позакласного читання: "Пісня про Нібелунгів". "Пісня про мого Сіда". "Роман про Трістана та Ізольду" (в уривках).

Тематичне оцінювання


2. ІСТОРИЧНА ТЕМА В ХУДОЖНІЙ ПРОЗІ (10 год.)

З англійської літератури

Вальтер СКОТТ (1771 -1832)

"Айвенго" (6 год.)

Короткі відомості про письменника.

Широка панорама життя середньовічної Англії в романі "Айвенго". Втілення в образі Айвенго найкращих рицарських чеснот. Перемога добра, краси і справедливості над жорстокістю та підступністю. Долі Ровени й Ребекки. Романтика пригод та історичний колорит. Зображальний динамізм (сцена штурму замку), гумор у творі.

Теорія літератури. Поняття про історичний роман.

Міжпредметні зв'язки. Історія європейського Середньовіччя.

Рекомендована література для позакласного читання: А. Дюма. "Три мушкетери". [79]

З російської літератури

Микола ГОГОЛЬ (1809-1852)

"Тарас Бульба" (4 год.)

Короткі відомості про письменника. М. Гоголь і Україна.

Зображення історичних подій в Україні, побуту й звичаїв Запорозької Січі в повісті 'Тарас Бульба". Патріотичний пафос твору. Уславлення військового товариства. Втілення суперечливих рис українського козацтва в образі Тараса Бульби. Протиставлення життєвого вибору в долях його синів. Цілісність натури Остапа, його самовідданість ідеї захисту рідної землі. Трагедія Андрія; конфлікт почуття та обов'язку. Майстерність розкриття характерів героїв. Картини української природи.

Теорія літератури. Поняття про повість, образ автора.

Міжлітературні зв'язки. М. Гоголь і Україна. Зв'язок із українським фольклором (історичні пісні про Байду, Морозенка, Кармелюка). Марко Вовчок. "Кармелюк". І. Франко. "Захар Беркут".

Міжпредметні зв'язки. Українська мова. Використання української лексики як засіб мовної характеристики персонажів. Історія. Заснування Запорозької Січі.

Рекомендована література для позакласного читання: О. Пушкін. "Дубровський".

Тематичне оцінювання


3. ПОЕТИЗАЦІЯ ДАВНИНИ Й НАРОДНО-НАЦІОНАЛЬНОЇ СТИХІЇ В ЛІТЕРАТУРНІЙ БАЛАДІ (6год.)

З польської літератури

Адам МІЦКЕВИЧ (1798-1855)

"Світязь" (2 год.)

Короткі відомості про автора.

Уславлення патріотизму в баладі. Фантастичні елементи та особливості пейзажу. Національний колорит у творі.

Теорія літератури. Поняття про баладу.

Виразне читання. Поняття про мелодику художнього читання.

Міжлітературні зв'язки. Український фольклор як важливе джерело тем і образів балад А.Міцкевича.

З шотландської літератури

Роберт БЕРНС (1759 - 1796)

"Джон-Ячмінь" (2 год.)

Короткі відомості про автора.

Утвердження віри в сили народу та його щасливе майбутнє. Алегоричний зміст твору. Виразне читання. Логіко-граматична пауза. Теорія літератури. Поняття про риму.

З англійської літератури

Роберт Льюїс СТІВЕНСОН (1850-1894)

"Вересковий трунок" (2 год.)

Короткі відомості про автора.

Уславлення в баладі "Вересковий трунок" мужності та волелюбності людини, яка не підкоряється загарбникам. Фольклорні традиції у творі.

Виразне читання. Поняття про поетичний ритм. Читання напам'ять уривка однієї з балад (на вибір).

Рекомендована література для позакласного читання: В. Жуковський. "Світлана".

Тематичне оцінювання


4. ТЕМА СПРАВЕДЛИВОСТІ Й ВОЛІ В ПОЕЗІЇ (7 год.)

З угорської літератури

Шандор ПЕТЕФІ (1823 - 1849)

"Витязь Янош" (в уривках) (3 год.)

Короткі відомості про автора.

"Витязь Янош" - фольклорно-казкова поема про героя з народу; втілення в його образі найкращих чеснот: доброти, шляхетності та людяності, сміливості й волелюбності. Особливості змалювання у творі чарівного світу. Поетизація народних традицій та відтворення національного колориту.

Теорія літератури. Поняття про поему, засоби художньої виразності.

Міжлітературні зв'язки. Ш. Петефі та Т. Шевченко.

З російської літератури

Михайло ЛЕРМОНТОВ (1814-1841)

"Три пальми". "Хмари". "Вітрило". "Мцирі" (4 год.)

Короткі відомості про автора.

Жага мандрівок, порив до волі, туга за гармонією, гостре відчуття самотності - провідні настрої лермонтовської поезії. Характер взаємин ліричного героя з природним світом. Яскравість і виразність картин природи у поезіях.

Теорія літератури. Поняття про ліричний монолог, поетичний розмір.

Для вивчення напам'ять. М. Лермонтов. "Вітрило". "Хмари" (на вибір). "Мцирі" (уривок на вибір).

Міжлітературні зв'язки. Волелюбні мотиви у ліриці Т. Шевченка, І. Франка, Лесі Українки, А. Міцкевича та ін.

Тематичне оцінювання


5. ДЕТЕКТИВ (6 год.)

З літератури США

Едгар Аллан ПО (1809-1849)

"Золотий жук" (3 год.)

Короткі відомості про автора. Е. А. По як засновник жанру інтелектуального детективу. Романтика розкриття таємниці, "пригоди думки", відчуття насолоди від процесу пізнання у творі "Золотий жук".

Теорія літератури. Поняття про детективну літературу та оповідання.

Рекомендована література для позакласного читання: Е. А. По. "Вбивство на вулиці Морг".

З англійської літератури

Артур Конан ДОЙЛЬ (1859-1930)

"Пістрява стрічка". "Спілка рудих" (3 год.)

Короткі відомості про автора.

Цикл пригод знаменитого детектива Шерлока Холмса - оповіді про інтелектуальну й сильну людину, яка бореться проти зла. Дисципліна і чесноти джентльмена. Секрет популярності славетного нишпорки та його друга доктора Ватсона. Залізна логіка головного героя та "простота" його дедуктивного методу. Захоплюючий сюжет оповідань.

Теорія літератури. Поняття про цикл.

Рекомендована література для позакласного читання: А. Конан Дойль. "Оповідання про Шерлока Холмса" (2 - З на вибір).


6. ФАНТАСТИКА І РОМАНТИКА (8 год.)

З англійської літератури

Герберт ВЕЛЛС (1866-1946)

"Чарівна крамниця" (2 год.)

Короткі відомості про автора.

Особливості розвитку фантастичного сюжету в оповіданні "Чарівна крамниця". Своєрідність сприйняття подій героями твору. Світ очима дитини. Прийом контрасту як засіб характеристики героїв. Символічні образи, роль деталі, сенс фіналу. [80]

З літератури США

Айзек АЗІМОВ (нар. 1920 р.)

"Фах" (3 год.)

Короткі відомості про автора.

Погляд письменника-фантаста на освіту майбутнього. Проблеми самостійного інтелектуального пошуку, здобуття знань; ситуація випробування характеру у творі.

Теорія літератури. Поняття про науково-фантастичну літературу.

Рекомендована література для позакласного читання: Р.Д. Бредбері. "Посмішка". "Марсіанські хроніки" (на вибір).

З російської літератури

Олександр ГРІН (Олександр Гриневський) (1880 -1932)

"Пурпурові вітрила" (3 год.)

Короткі відомості про автора. О. Грін і Україна.

Віра в силу надії та справжнього кохання в повісті-казці "Пурпурові вітрила". Перемога романтичної мрії над законами буденного світу. Цілісність натури й духовне багатство Ассоль. Символіка пурпурових вітрил і сенс назви твору.

Теорія літератури. Початкове поняття про символ.

Тематичне оцінювання


7. ГУМОР ТА САТИРА (5 год.)

З російської літератури

Антон ЧЕХОВ (1860-1904)

"Хамелеон". "Товстий і тонкий". "Зловмисник" (3 год.).

Короткі відомості про письменника.

Висміювання боягузтва, підлабузництва, безвідповідальної наївності в оповіданнях. Значення діалогу та художньої деталі в розкритті характерів героїв. Сенс назв творів.

Виразне читання. Засоби емоційно-образної виразності читання.

Теорія літератури. Роль художньої деталі у розкритті характерів героїв.

З літератури США

О. ГЕНРІ (Вільям Сідні Портер) (1862 -1910)

"Вождь червоношкірих" (2 год.)

Короткі відомості про письменника.

Майстерність у зображенні характерів героїв та незвичайних комічних ситуацій. Вдача хлопчини: енергійність, винахідливість, непосидючість. Світ дитини та світ дорослих у творі.

Теорія літератури. Поняття про засоби комічного.

Тематичне оцінювання


ВСЬОГО НА ВИВЧЕННЯ КУРСУ - 70 ГОД.

На текстуальне вивчення творів - 50 год.

На уроки розвитку мовлення - 8 год.

На уроки виразного читання - 2 год.

На уроки повторення й узагальнення - 2 год.

На уроки позакласного читання - 4 год.

На тематичне оцінювання - 4 год.


ОСНОВНІ ВИМОГИ ДО ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ 7 КЛАСУ

Учні повинні знати:

- назви і зміст вивчених творів та їхніх авторів;

- сюжет і героїв вивчених творів;

- особливості композиції вивчених творів;

- передбачені програмою поняття теорії літератури;

- тексти, рекомендовані програмою для вивчення напам'ять.

Учні повинні вміти:

- вдумливо, виразно читати художні тексти, використовуючи психологічні, граматичні, логічні та логіко-граматичні паузи, логічні наголоси, розуміти зміст прочитаного;

- розрізняти й оцінювати риси літературних героїв, висловлюючи власну думку про них;

- давати (усно та письмово) повну розгорнуту відповідь на поставлені запитання;

- визначати ідейно-художню роль елементів сюжету (експозиції, зав'язки, кульмінації, розв'язки) та тропів у творі;

- характеризувати та порівнювати тематику й проблематику, сюжети і героїв різних творів;

- складати план (складний) порівняльної характеристики образів художнього твору;

- складати план (складний) твору-роздуму над проблемами художнього твору;

- складати (усно і письмово) твір-роздум над проблемами художнього твору.